The lessebo effect in randomized controlled trials of rituximab in patients with rheumatoid arthritis: a meta-analysisDer Lesseboeffekt in randomisierten kontrollierten Studien mit Rituximab bei Patienten mit rheumatoider Arthritis: eine Metaanalyse
- Other Titles
- Der Lesseboeffekt in randomisierten kontrollierten Studien mit Rituximab bei Patienten mit rheumatoider Arthritis: eine Metaanalyse
- Authors
- Sung, Yoon-Kyoung; Lee, Young Ho
- Issue Date
- Jan-2023
- Publisher
- SPRINGER HEIDELBERG
- Keywords
- Lessebo effect; Rituximab; Efficacy; Rheumatoid arthritis; Response rate
- Citation
- Zeitschrift für Rheumatologie, v.82, no.S1, pp 44 - 50
- Pages
- 7
- Indexed
- SCIE
SCOPUS
- Journal Title
- Zeitschrift für Rheumatologie
- Volume
- 82
- Number
- S1
- Start Page
- 44
- End Page
- 50
- URI
- https://scholarworks.korea.ac.kr/kumedicine/handle/2020.sw.kumedicine/54746
- DOI
- 10.1007/s00393-021-01126-9
- ISSN
- 0340-1855
1435-1250
- Abstract
- Objective
The goal of this study was to assess the impact of negative expectations associated with receiving a placebo (the lessebo effect) on efficacy outcomes in randomized clinical trials (RCTs) of rituximab in patients with rheumatoid arthritis (RA).
Methods
We performed a meta-analysis on the American College of Rheumatology 20%, 50%, and 70% (ACR20, 50, 70) response rates in the placebo and active (biosimilar)-controlled groups (reference-pbo and reference-bs) of rituximab showing an insufficient response to methotrexate or tumor necrosis factor. We evaluated the difference in ACR20, 50, 70 response rates between the two groups (reference-bs vs. reference-pbo).
Results
Nine RCTs included a total of 2734 patients with RA. The pooled incidence of ACR20 response rate in the placebo- and active-controlled groups of the rituximab RCTs for RA was 53.1% (95% confidence interval [CI] 49.9–56.3%) and 75.0% (95% CI 71.2–78.4%), respectively. The difference in the ACR20 response rate between the placebo- and active-controlled groups was −20.9% (95% CI −26.9 to 61.9%, p < 0.001). The pooled incidence of ACR50 response rate in the placebo- and active-controlled groups of the rituximab RCTs for RA was 29.0% (95% CI 26.2–32.0%) and 47.4% (95% CI 43.2–51.6%), respectively. The ACR50 response rates were significantly higher in the active-controlled groups than in the placebo-controlled groups (−18.4%; 95% CI −18.4 to −13.4%, p < 0.001). The difference in the ACR70 response rate between the placebo- and active-controlled groups was −14.9% (95% CI −22.2 to −7.6%, p < 0.001). The ACR20, 50, 70 response rates were significantly higher in the active-controlled groups than in the placebo-controlled group.
Conclusion
This study shows that the use of a placebo can be associated with a clinically significant reduction in the magnitude of change of the ACR20, 50, 70 response rates in rituximab RCTs for RA. The lessebo effect has potential implications for the development of new treatments and appraisal of current treatment options for RA.
Zielsetzung
Ziel dieser Studie war es, den Einfluss negativer Erwartungen, die mit dem Erhalt eines Placebos verbunden sind (Lessebo-Effekt), auf die Ergebnisse von randomisierten klinischen Studien (RCTs) zur Wirksamkeit von Rituximab bei Patienten mit rheumatoider Arthritis (RA) zu untersuchen.
Methoden
Wir führten eine Metaanalyse der 20-, 50- und 70-prozentigen ACR(American College of Rheumatology)-Ansprechraten (ACR20, 50, 70) in den Placebo- und den aktiven (Biosimilar-)kontrollierten Gruppen (Referenz-pbo und Referenz-bs) von Rituximab durch, die nicht ausreichend auf Methotrexat oder Tumornekrosefaktor ansprachen. Wir bewerteten den Unterschied in den ACR20-, -50- und -70-Ansprechraten zwischen den beiden Gruppen (Referenz-bs vs. Referenz-pbo).
Ergebnisse
Neun RCTs umfassten insgesamt 2734 RA-Patienten. Die gepoolte Inzidenz der ACR20-Ansprechrate in den placebo- und aktiv kontrollierten Gruppen der Rituximab-RCTs bei RA betrug 53,1% (95 %-Konfidenzintervall [95 %-KI] 49,9-56,3 %%) bzw. 75,0% (95 %-KI 71,2-78,4 %). Der Unterschied in der ACR20-Ansprechrate zwischen der placebo- und der aktiv kontrollierten Gruppe betrug -20,9 % (95 %-KI -26,9 bis 61,9 %, p < 0,001). Die gepoolte Inzidenz der ACR50-Ansprechrate in der Placebo- und der aktiv kontrollierten Gruppe der Rituximab-RCTs zur RA betrug 29,0 % (95 %-KI 26,2-32,0%) bzw. 47,4 % (95 %-KI 43,2–51,6 %). Die ACR50-Ansprechraten waren in den aktiv kontrollierten Gruppen signifikant höher als in den placebokontrollierten Gruppen (‑18,4 %; 95 %-KI -18,4 bis -13,4 %, p < 0,001). Der Unterschied bei der ACR70-Ansprechrate zwischen der Placebo- und der aktiv kontrollierten Gruppe betrug -14,9 % (95 %-KI -22,2 bis -7,6 %, p < 0,001). Die ACR20-, -50- und -70-Ansprechraten waren in den aktiv kontrollierten Gruppen signifikant höher als in der placebokontrollierten Gruppe.
Schlussfolgerung
Diese Studie zeigt, dass die Verwendung eines Placebos mit einer klinisch signifikanten Verringerung des Ausmaßes der Veränderung der ACR20-, 50- und 70-Ansprechraten in Rituximab-RCTs bei RA verbunden sein kann. Der Lessebo-Effekt hat potenzielle Implikationen für die Entwicklung neuer Therapien und für die Bewertung aktueller Behandlungsoptionen für RA.
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Collections - 2. Clinical Science > Department of Rheumatology > 1. Journal Articles
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