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Janus kinase inhibitors for treating active ankylosing spondylitis: a meta-analysis of randomized controlled trials[German] Januskinaseinhibitoren in der Behandlung der aktiven ankylosierenden Spondylitis: Metaanalyse randomisierter kontrollierter Studien

Other Titles
[German] Januskinaseinhibitoren in der Behandlung der aktiven ankylosierenden Spondylitis: Metaanalyse randomisierter kontrollierter Studien
Authors
Lee, Y. H.Song, G. G.
Issue Date
Feb-2022
Publisher
Dr. Dietrich Steinkopff Verlag
Keywords
JAK inhibitor; Ankylosing spondylitis; Meta-analysis; Non-steroidal anti-inflammatory drugs
Citation
Zeitschrift für Rheumatologie, v.81, no.1, pp 71 - 76
Pages
6
Indexed
SCIE
SCOPUS
Journal Title
Zeitschrift für Rheumatologie
Volume
81
Number
1
Start Page
71
End Page
76
URI
https://scholarworks.korea.ac.kr/kumedicine/handle/2020.sw.kumedicine/51652
DOI
10.1007/s00393-020-00948-3
ISSN
0340-1855
1435-1250
Abstract
Objective In this study, we aimed to assess the safety and efficacy of Janus kinase (JAK) inhibitors in patients with ankylosing spondylitis (AS). Methods We conducted a Bayesian network meta-analysis using direct and indirect data from randomized controlled trials (RCTs), and examined the safety and efficacy of JAK inhibitors in active AS patients exhibiting inadequate response or intolerance to two or more non-steroidal anti-inflammatory drugs (NSAIDs). Results RCTs included a total of 406 patients (203 experimental subjects and 203 controls) from three studies on upadacitinib, filgotinib, and tofacitinib. Assessment of SpondyloArthritis International Society 20% improvement (ASAS20), ASAS40, and ASAS5/6 responses were significantly higher in the JAK inhibitor group than in the placebo group. Other efficacy outcomes, such as ASAS partial remission, Bath Ankylosing Spondylitis Disease Activity Index (BASDAI50), Ankylosing Spondylitis Disease Activity Score (ASDAS), Spondyloarthritis Research Consortium of Canada (SPARCC) Magnetic Resonance Imaging (MRI) scores, and Bath Ankylosing Spondylitis Functional Index (BASFI) were also significantly higher in the JAK inhibitor group compared to the placebo group. The JAK inhibitors significantly improved disease activity (ASAS partial remission, BASDAI50, ASDAS), function (BASFI), and MRI outcomes (SPARCC MRI spine). However, the incidence of adverse events (AEs) and serious adverse events (SAEs), and the rate of withdrawal attributed to AEs did not differ between the JAK inhibitor and placebo groups. Conclusion JAK inhibitors were effective in active AS patients exhibiting an inadequate response or intolerance to two or more NSAIDs, without the risk of SAEs; this suggests that based on our data, studies are warranted to further investigate the use of JAK inhibitors for treating AS.
[German] Ziel In der vorliegenden Studie war es das Ziel, die Sicherheit und Wirksamkeit von Januskinase(JAK)-Inhibitoren bei Patienten mit ankylosierender Spondylitis (AS) zu untersuchen. Methoden Dazu führten die Autoren eine Bayes-Netzwerk-Metaanalyse durch, für die direkte und indirekte Daten aus randomisierten kontrollierten Studien (RCT) verwendet wurden, und untersuchten die Sicherheit und Wirksamkeit von JAK-Inhibitoren bei Patienten mit aktiver AS, die ein unzureichendes Ansprechen oder eine Intoleranz auf 2 oder mehr nichtsteroidale Antiphlogistika (NSAID) zeigten. Ergebnisse Die RCT umfassten 406 Patienten (203 Versuchsteilnehmer und 203 Kontrollen) aus 3 Studien zu Upadacitinib, Filgotinib und Tofacitinib. Das Ansprechen gemäß Assessment of SpondyloArthritis International Society mit 20 % Verbesserung (ASAS20), ebenso ASAS40 und ASAS5/6, war in der JAK-Inhibitor-Gruppe signifikant höher als in der Placebogruppe. Auch andere Ergebnisse in Bezug auf die Wirksamkeit, wie eine ASAS-Teilremission, Bath Ankylosing Spondylitis Disease Activity Index (BASDAI50), Ankylosing Spondylitis Disease Activity Score (ASDAS), Scores in der Magnetresonanztomographie (MRT) gemäß Spondyloarthritis Research Consortium of Canada (SPARCC) und Bath Ankylosing Spondylitis Functional Index (BASFI), waren in der JAK-Inhibitor-Gruppe signifikant höher als in der Placebogruppe. Die JAK-Inhibitoren führten zu einer signifikant verbesserten Krankheitsaktivität (ASAS-Teilremission, BASDAI50, ASDAS), Funktion (BASFI) und MRT-Ergebnissen (SPARCC-Scores für MRT der Wirbelsäule). Jedoch unterschieden sich die Inzidenz von Nebenwirkungen (AE) und schweren AE (SAE) sowie die Rate derer, die aufgrund von AE aus der Studie ausschieden, nicht zwischen der JAK-Inhibitor- und der Placebogruppe. Schlussfolgerung JAK-Inhibitoren waren – ohne das Risiko von SAE – bei Patienten mit aktiver AS wirksam, die ein unzureichendes Ansprechen auf 2 oder mehr NSAID oder eine entsprechende Intoleranz aufwiesen; demzufolge sind auf Basis der vorgestellten Daten Studien gerechtfertigt, in denen die Anwendung von JAK-Inhibitoren zur Therapie der AS weiter untersucht wird.
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