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Comparative efficacy and safety of tumor necrosis factor inhibitors and their biosimilars in patients with rheumatoid arthritis having an insufficient response to methotrexate A network meta-analysisVergleich der Wirksamkeit und Sicherheit von Tumornekrosefaktor-Inhibitoren und ihren Biosimilars bei Patienten mit rheumatoider Arthritis mit ungenügendem Ansprechen auf Methotrexat Eine Netzwerk-Metaanalyse

Other Titles
Vergleich der Wirksamkeit und Sicherheit von Tumornekrosefaktor-Inhibitoren und ihren Biosimilars bei Patienten mit rheumatoider Arthritis mit ungenügendem Ansprechen auf Methotrexat Eine Netzwerk-Metaanalyse
Authors
Lee, Young HoSong, Gwan Gyu
Issue Date
Apr-2023
Publisher
Dr. Dietrich Steinkopff Verlag
Keywords
TNFI; Biosimilar; Rheumatoid arthritis; Meta-analysis
Citation
Zeitschrift für Rheumatologie, v.82, no.3, pp 248 - 255
Pages
8
Indexed
SCIE
SCOPUS
Journal Title
Zeitschrift für Rheumatologie
Volume
82
Number
3
Start Page
248
End Page
255
URI
https://scholarworks.korea.ac.kr/kumedicine/handle/2020.sw.kumedicine/53945
DOI
10.1007/s00393-021-01041-z
ISSN
0340-1855
1435-1250
Abstract
Objective This study aimed to compare the effectiveness and safety of tumor necrosis factor inhibitor (TNFI) biosimilars to TNFI originators in patients with active rheumatoid arthritis (RA) who responded inadequately to methotrexate (MTX). Methods We conducted a meta-analysis of randomized controlled trials (RCTs) to compare the effectiveness and safety of TNFI biosimilars to TNFIs in patients with RA who had not responded adequately to MTX. Results A total of 18 RCTs (8 adalimumab, 7 infliximab, and 3 etanercept) comprising 4039 patients randomized to TNFI biosimilars and 3905 to TNFI treatment were included. The American College of Rheumatology 20% improvement (ACR20) response rate was significantly higher for TNFI biosimilar-treated patients than for TNFI-treated patients (odds ratio, OR 1.140, 95% confidence interval, CI 1.031–1.261, P = 0.011); however, subgroup analysis by the TNFI type showed that the ACR20 response rates were not different among the biosimilars of adalimumab, infliximab, and etanercept compared with the originators. The ACR50 response rate was significantly higher for TNFI biosimilar-treated patients than for TNFI treated patients (OR 1.096, 95% CI 1.001–1.200, P = 0.047). Subgroup analysis by the TNFI type showed that the ACR50 response rates did not differ among the biosimilars of adalimumab and infliximab compared with the originators; however, the ACR50 response rate was significantly higher in etanercept biosimilar-treated patients than in etanercept-treated patients (OR 1.406, 95% CI 1.111–1.780, P = 0.005). No significant difference was observed between the TNFI biosimilars and TNFIs as per ACR70. There was no significant difference in the number of patients who experienced adverse events (AEs) between TNFI biosimilars and TNFIs (OR 0.961, 95% CI 0.876–1.055, P = 0.402); however, subgroup analysis by the TNFI type showed that the adalimumab biosimilar caused fewer AEs than adalimumab (OR 0.865, 95% CI 0.756–0.989, P = 0.034). Serious AEs and withdrawals due to AEs did not differ between TNFI biosimilars and TNFIs. Conclusion This meta-analysis showed that TNFI biosimilars had an overall comparable efficacy and safety profile compared with their originators in RA patients.
Ziel Ziel dieser Studie war es, die Wirksamkeit und Sicherheit von Biosimilars von Tumornekrosefaktor-Inhibitoren (TNFI) mit TNFI-Originatoren bei Patienten mit aktiver rheumatoider Arthritis (RA) mit ungenügendem Ansprechen auf Methotrexat (MTX) zu vergleichen. Methoden Es wurde eine Metaanalyse von randomisierten kontrollierten Studien (RCTs) durchgeführt, um die Wirksamkeit und Sicherheit von TNFI-Biosimilars mit TNFI bei Patienten mit aktiver rheumatoider Arthritis (RA) mit ungenügendem Ansprechen auf MTX zu vergleichen. Ergebnisse Insgesamt wurden 18 RCTs (8 Adalimumab, 7 Infliximab und 3 Etanercept) eingeschlossen, in denen 4039 Patienten in die Behandlungsgruppe mit TNFI-Biosimilars und 3905 Patienten in die Gruppe mit TNFI-Therapie randomisiert wurden. Die ACR20-Ansprechrate (American College of Rheumatology 20 % improvement) war bei den mit TNFI-Biosimilars behandelten Patienten signifikant höher als bei den mit TNFI behandelten Patienten (Odds-Ratio [OR]: 1,140; 95% Konfidenzintervall [KI] 1,031–1,261; p = 0,011). Eine Subgruppenanalyse nach TNFI-Typ zeigte jedoch, dass sich die ACR20-Ansprechraten zwischen den Biosimilars von Adalimumab, Infliximab und Etanercept im Vergleich zu den Originatoren nicht unterschieden. Die ACR50-Ansprechrate war bei mit TNFI-Biosimilars behandelten Patienten signifikant höher als bei mit TNFI behandelten Patienten (OR: 1,096; 95 % KI 1,001–1,200; p = 0,047). Eine Subgruppenanalyse nach dem TNFI-Typ zeigte, dass sich die ACR50-Ansprechraten zwischen den Biosimilars von Adalimumab und Infliximab im Vergleich zu den Originalpräparaten nicht unterschieden. Allerdings war die ACR50-Ansprechrate bei mit dem Biosimilar behandelten Patienten signifikant höher als bei mit Etanercept behandelten Patienten (OR: 1,406; 95 % KI 1,111–1,780; p = 0,005). Es wurde kein signifikanter Unterschied zwischen den TNFI-Biosimilars und den TNFIs gemäß ACR70 beobachtet. Es gab keinen signifikanten Unterschied in der Anzahl der Patienten, bei denen unerwünschte Ereignisse (AEs) zwischen den TNFI-Biosimilars und den TNFIs auftraten (OR: 0,961; 95 % KI 0,876–1,055; p = 0,402). Eine Subgruppenanalyse nach dem TNFI-Typ zeigte jedoch, dass das Adalimumab-Biosimilar weniger AEs verursachte als Adalimumab (OR: 0865; 95 % KI 0,756–0,989; p = 0,034). Schwere AEs und Abbrüche aufgrund von AEs unterschieden sich nicht zwischen TNFI-Biosimilars und TNFIs. Schlussfolgerung Diese Metaanalyse zeigte, dass TNFI-Biosimilars im Vergleich zu ihren Originalpräparaten bei RA-Patienten ein insgesamt vergleichbares Wirksamkeits- und Sicherheitsprofil aufweisen
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Anam Hospital (Department of Rheumatology, Anam Hospital)
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